Nuffnang Ads

Khamis, 28 Jun 2012

Kisah Selipar Jepun

Kali nie aku nak menceritakan satu kisah selipar jepun yang berlaku pada zaman aku kecik-kecik dulu lah.. Zaman sekolah rendah dulu la.. aku teringat pasal cerita ni sebab semalam waktu hantar kak Malia balek dari keje die bercerita la satu cerita yang panjang lebar kat aku dengan Kimi. tapi yang aku teringat pasal cerita selipar jepun nie sebab die cakap mcam ni.. " Sedangkan selipar jepun yang putus tu pun akak ingat.. inikan boifen-boifen aku dulu." dgr cara die cerita memang banyak betul lah boifen die.. eh. jap.. tapi kenapa selipar tue dinamakan selipar jepun?. knape tak dinamakan selipar Belanda ke, selipar Portugis ke, K.Rajagopal ke, Safee Sali ke.. orang Jepun je ke yang pakai selipar.. tak de pulak gambar Maria Ozawa kat selipar tu sampai dinamakan selipar jepun.. knpe Jepun pulak yang dapat nama?. tapi org cakap waktu penjajahan jepun dulu orang-orang jepun ni pakai selipar mcam tu.. manakala penjajah-penjajah mat saleh ni pulak pakai kasut-kasut yang agak canggih.. ahhh. apa-apa je lah..



'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Ok lah.. Sambung cerita..



Pada zaman dahulu, di sebuah perkampungan Felda yang dinamakan Jengka 15. Ada seorang jejaka ensem yang bernama Fadhil.. tue nama guwa kalau nak tau..keh..keh.. dan aku ada seorang brader kandung. Pada hari Jumaat yang sangat cerah dan harmoni.. Dengan burung-burung murai terbang berkicauan.. awan yang cerah menampakkan matahari yang tersenyum sambil memakai cermin mata Okley.. Aku dengan brader aku tengah bersiap-siap untuk pergi sembahyang Jumaat.. 




Bila melangkah je keluar rumah aku tengok selipar Jepun brader aku dah tak mcam selipar dah.. aku pun berkekeh gelak..aku pun sindir abang aku..






"keh..keh.. cantik selipar abang.. keh..keh.."




"Ko diam la.." 




jawab brader aku..




"Balik ni aku nak rembat selipar orang kat masjid tu.. keh..keh.." 




Ujar brader aku..






Niat mula-mula punya lah murni nak pergi sembahyang Jumaat.. tapi ade niat jahat disebalik melakukan kebaikan tue.. hahaha.. jahat sungguh abang aku ni..




Aku pon pergi la sembahyang Jumaat bertiga sekali dengan ayah aku...




Sampai je Masjid.. aku dengan brader aku macam biasa la.. port baek punya belakang sekali.. aku tengok brader aku dah senyum-senyum usha selipar jepun yang die nak rembat.. sekali die dah aim satu.. sambil tolak bahu aku...






"Ateh....




panggil brader aku.. sambil menjuih mulut dia kat selipar yang die dah target tu..




aku tengok tak ada lah cantik sangat.. tapi nampak mcam baru...




Mcam ni la cth selipar jepon 

Bila dah selesai sembahyang...aku pun bagi lah salam yang kedua..


"Assalamualaikum Warahmatullah..."


"Aik?. mana hilang brader aku ni.."


aku toleh belakang tengok dia berlari terkedek memasuki kereta..kah..kah... pantas sungguh brader aku ni buat kerja..kah..kah..


Aku pun bangun la pergi mendapatkan brader aku tu..


"abang.... awal dari imam lagi... keh..keh.."


"gila kau.. nanti kantoi.. tak pasal-pasal kene pulang balik selipar jepon ni.."


imam pun dah selesai mambaca doa..aku dengan brader aku tnggu la ayah aku didalam kereta untuk pulang kerumah...


Selang beberapa minit.. aku terlihat kelibat seorang yang sangat kacak berjalan menuju ke kerata..ahh.. ayah aku rupanya.. muka saling tak tumpah kekacakannya seperti anak beliau.. ayah aku berjalan menuju ke kereta..brader aku pun seronok sebab dapat rembat selipar baru tue.. terkeluar dari mulut die berkata...


Yessss!!!.. ayah dah datang...




Tapi bila tengok ayah aku berjalan aku ade musyikil sikit.. kenapa ayah aku datang ke kereta tanpa sebarang alas kaki atau lebih dikenali sebagai selipar??.. aku dah rase macam sedikit laen macam dan kompius... hurmmm!!. aku pun ckap..




"cilake.. abg tengok.. abang rembat selipar orang laen.. orang laen pon rembat selipar ayah.." kesian ayah tau....




Ayah aku buka pintu kereta...


"Tup..."


pintu terbukak..


Dengan nada yang terkejut brader aku tanya ayah aku...


"hah?!.. kenapa ayah tak pakai selipar??.. selipar ayah hilang ke??..


"ha'ah.. ade orang curi kot."


balas ayah...


tetiba ayah terjeling selipar yang brader aku pakai tu..


"cantik selipar abang.."


Ujar ayah..


"hah.."


blasas brader aku..


"ni mcam selipar ayah nie... abang amek selipar ayah yew.."


ujar ayah aku..


"hah?.. abang tak ada selipar ke??.. abang pakai selipar apa datang tadi?/.."


aku buat-buat tanya.. seolah-olah aku tak bersubahat dan langsung tidak mengetahui dengan perbuatan jahat  brader aku tue..keh..keh..


Brader aku balas...


"Abang tak jumpa selipar abang tadi.."| sambil buat muka kesihan.. keh..keh..


"pegi cari balek selipar abang tu.. patut la ayah tak jumpa selipar ayah tadi.."


ujar ayah..


brader aku pun keluar la dari kereta dia  lepas tu pegi la amek balek selipar buruk die tu dengan membuat mimik muka dah macam semut kembali ke sarang tanpa sebarang makanan.. aku yang duduk seat blakang dah terkekeh-kekeh menahan gelak..keh..keh... sebaik brader aku masuk kereta.. ayah aku bersuara...



"patut la amek selipar jepon ayah.. buruk sangat dah selipar nye tue.."


aku senyum je.. sambil tahan ketawa..keh..keh..


"jap lagi ayah bagi duit pegi la beli selipar Jepon kat kedai Mat Sah tu yew.. kah..kah.."


ujar ayah sambil ketawa..


Apabila sampai je dirumah aku terus masuk ke dalam bilik.. Lantas aku meneruskan segala yang aku tahan di dalam kereta tadi..


Kahhhhh...kaahhhhh..kahhhh....


Brader aku pandang aku dengan muka yang tak puas hati jer...   kahhh.kahhh...


''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Pada hari tu aku dah belajar dan sedar..


"Sepandai pandai tupai melompat.. akhirnya jatuh ketanah jua.. inikan tupai yang tak pndai nak melompat.. lagi la tersembam jatuh.."




Setiap apa perbuatan yang kita lakukan, sama ada baik atau buruk, Allah akan tetap akan memperlihatkan kepada umum.. jika kita terlepas di dunia.. akhirat nanti pasti tidak.. kita tidak akan terlepas walaupun satu detik pun.. Semuanya telah direkod kan di dalam diari amalan kita...

3 ulasan:

  1. Eh2.. Mr Andrey Awel pon ade bloq la.. jap g guwa follow lu plak..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mesti la ada..hahahah :))
      busan2 blog la weh..wakakkaka :))

      Padam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...